De accountant 3.0 is een vrouw

Op de TUACC bijeenkomst van 29 februari, werd een vlammend betoog gehouden over de accountant 3.0. Zoals gebruikelijk met releases, heeft de accountant 3.0 meer functionaliteiten dan zijn voorgangers.

De accountant 3.0 kan, naast het controleren van een jaarrekening en het herkennen van de basisprincipes van automatisering, communiceren! En, de accountant 3.0 weet wat het is om toegevoegde waarde te leveren.

Screenshot 2013-09-21 22.29.57

Gisteren was het internationale vrouwendag. De pluspuntjes van vrouwen op de arbeidsmarkt worden op deze dag in de media breed uitgemeten. Met het motto ‘brood en rozen’ wordt het arbeidsethos van vrouwen gekoppeld aan een lieflijke, mooie bloem met hier en daar een stekel. Toen ik dit op mij in liet werken, kwam het binnen als een donderslag. De accountant 3.0 is een vrouw!

De accountant 1.0 lijkt een uitstervend ras. De accountants 2.0 heeft de toekomst. De accountant 2.0 is behept met de rationaliteit dat de automatisering doordendert. Hij heeft het vermogen om vernieuwing in gang te zetten. Hij begrijpt, dat alleen nadenken over integratie van IT in de controle-aanpak niet voldoende is, maar dat er een aanpak voor de praktijk moet komen. Hij weet dat data-analyse mogelijkheden biedt om integrated audit om te zetten in continuous audit. Maar het blijven accountants 2.0. De aanwijzingen daarvan zijn subtiel, maar voor vrouwen niet te missen.

De accountant 3.0 kan communiceren. Ik hoef natuurlijk geen pleidooi te houden, dat communiceren bij uitstek het domein is van vrouwen. Communiceren is meer dan alleen praten, zenden. Communiceren is ook signalen opvangen. Iets begrijpen zonder dat het wordt gezegd. Vooraf bedenken hoe de ontvanger de boodschap zal interpreteren. Op de TUACC bijeenkomst zijn veel helden genoemd door sprekers, maar geen van de helden was een vrouw. Erg ongevoelig voor, het overigens kleine aandeel, vrouwen in de zaal. Er werd gesproken over rokjesdag voor accountants, maar de tempratuur in de zaal was afgestemd op driedelig maatkostuum. Zeker niet op frisse, fleurige rokjes. En waarom spaken alleen mannen over hervorming in het accountantsberoep? Hebben de vrouwen geen goede ideeën? Of communiceren vrouwen hierover op een andere manier?

Het leveren van toegevoegde waarde, zit in het DNA van vrouwen ingebakken. Toegevoegde waarde leveren is weten wat en wanneer iets te doen of te laten, zodat een ander kan excelleren. Er zorg voor dragen dat een ander waarde kan genereren, zijn werk beter zal doen. De CFO, die de TUACC bijeenkomst opvrolijkte met een mooi betoog over zijn visie op de accountant, noemde het in een bijzin. Maar de vrouwen hebben het gehoord. De crux van zijn verhaal was, dat hij alleen bij de bijeenkomst kon zijn, omdat zijn vrouw in zijn plaats hun zoontje van de voetbal haalde. De toegevoegde waarde werd door zijn vrouw geleverd.

En dan, tot slot, het bepleite kritische vermogen van de accountant 3.0. Je zou wel kunnen zeggen, dat vrouwen daar wel een beetje minder van mogen hebben: “Mijn haar zit vandaag niet goed’ of “Die rok kleedt niet zo best af”. Ach, u kent het wel.

Kortom, ik heb goed opgelet en ik weet het zeker. De accountant 3.0 is een vrouw! Communiceren, toegevoegde waarde creëren en kritisch vermogen aan de dag leggen, dat is bij uitstek het domein van vrouwen.

Dit bericht is geplaatst in Accountancy. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *